Chokladförgiftning hos hund

Har din hund ätit choklad?

Detta kan vara ett akutfall som behöver vård omgående. Om du är osäker på vad du ska göra, kontakta vår akutmottagning eller en videoveterinär, exempelvis FirstVet.

Choklad innehåller teobromin som är giftigt för hundar. Hur farligt det är beror på hundens storlek och hur mycket den har ätit.

Varför är choklad farligt för hundar?

Hundar är känsliga för teobromin som kan påverka mag/tarmkanalen, nervsystemet, muskulaturen och hjärtat. Allvarlighetsgraden avgörs av hundens storlek, hur mycket och hur mörk chokladen är och mängden hunden har ätit. Mörk choklad och kakaopulver innehåller mer teobromin än ljus choklad och därmed krävs en mindre mängd för att det ska vara farligt.

Symptom på chokladförgiftning

Om din hund har fått i sig choklad kan den visa olika symptom. Symptom uppstår oftast inom 4 timmar men kan dröja upp till ett dygn. Här är några vanliga symptom:

• Kräkningar och / eller diarre

• Oro eller agitation

• Ökat törst och urinering

• Ökad hjärtfrekvens och andningsfrekvens

• Muskelskakningar eller kramper

• Svimningar och medvetslöshet

Så här gör du om din hund har ätit choklad:

1. Kontakta oss direkt. Vi kommer vilja veta hur mycket din hund väger, vilken typ choklad hunden har ätit och hur mycket den kan ha fått i sig. Detta för att vi snabbt ska kunna bedömma hur allvarligt det är.

2. Beskriv symptomen. Hur länge var det sedan hunden åt chokladen, och uppvisar hunden några symtom?

3. Spara förpackningen. Om du har kvar förpackningen chokladen kom i vill vi gärna se den. Det kan hjälpa till att reda ut eventuella frågetecken gällande allvarlighetsgraden.

4. Undvik hemmabehandling. Ge inte hunden salt eller annat för att få den att kräkas.

Nästa

Ormbett hos hund